menu

Czym jest automatyzacja marketingu i jak wykorzystać ją w B2B?

Jak usprawnić procesy w marketingu i jak wykorzystać marketing automation? Sprawdź w poniższym materiale

Jaki problem ma rozwiązać marketing automation w naszej firmie B2B?

W obszarze na przykład treści znaczy bloga jest jakieś pdf, i to co zazwyczaj się dzieje z klientem, który wejdzie na naszego bloga to to, że przeczyta jakąś treść i od razu wyjdzie tutaj może nam przyjść z pomocą właśnie marketing automation, gdzie osadzamy w tej treści na przykład subskrypcję naszego bloga o nazwie takiej i takiej, a będziemy wysyłali Ci więcej materiałów.
Bardzo dużym założeniem marketing automation nie jest pozyskiwanie nowych odbiorców na naszą stronę, a raczej aby wykonywać działania automatycznie wśród osób, które już na waszej orbicie się znajdują. I teraz możemy przyjąć bardzo grube założenie.

Zainteresowanie konkretnym materiałem na naszej stronie

Załóżmy, że Pan Marek wypełnił wasz formularz na waszym wpisie o systemie CRM, możemy przyjąć, że Pan Marek interesuje się systemami CRM. Zastanowimy się jak poczuje się Pan Marek kiedy zaraz po zapisaniu się do waszego newslettera otrzyma maila, że można bardzo tanio kupić ziemniaki na targu. Na pewno Pan Marek nie zbliży się do waszej firmy, anuluje subskrypcję i poczuje ogromną frustrację. I tutaj w grę wchodzi marketing automation, który pomoże zbudować profil Pana Marka czyli wiemy, że Pan marek trafił do nas w taki a nie inny sposób i możemy go otagować np systemy CRM, możemy też stworzyć automatyczny segment i sprawdzić co pan Marek odwiedza na naszej stronie, co może być dla niego ciekawe.

W zależności od tego jaki system marketing automation wybierzemy tych informacji może być troche więcej bądź trochę mniej. To co my robimy w SellWise to wyświetlamy te informacje o tym co robił użytkownik na stronie handlowcom
No bo to jest dla nich bardzo ciekawe kiedy klient się zgłasza a oni są w stanie zobaczyć, że był na dwóch webinarach, interesował się tym i tym są w stanie ten profil też docenić. To jest bardzo bardzo duża korzyść która z tego wynika. 

Zdarzenie, tag, automatyzacja 


Marketing automation działa w obszarze trzech bardzo prostych obszarów 

jeżeli nastąpiło zdarzenie i określony warunek to wykonaj akcję.
Zdarzeniem jest to, że Pan Marek zasubskrybował CRM dostał taga CRM i teraz sprawdzamy warunek czy nie bombardujemy Pana Marka mailami, czy nie dostał więcej niż dwa maile w tygodniu, bo jeżeli dostał to wykonajmy akcję wyślij email o CRMach, aby pomóc Markowi zrozumieć jak CRMy działają.
Spójrzcie jeśli miałbym to robić ręcznie moim działem marketingu to jest to niewykonalne, każdego klienta z osobna musiałbym sprawdzić czy się interesuje CRMem, sprawdzić czy nie dostaje za dużo maili i wysłać mu rzeczy, które mogą go zainteresować ręcznie to nie ma prawa nam się to udać. 

Mało tego jak raz przygotujemy taką regułę zbudujemy takiego maila to każdy klient, który zainteresuje się CRMem otrzyma więcej informacji o CRMach
Możemy sobie wyobrazić, że jeżeli zbudujemy takich automatyzacji 10, 15, 300 to w pewnym momencie dochodzimy do tego, że rzeczywiście ten nasz marketing automation trochę jak handlowiec wysyła te informacje które są cenne, tym ludziom dla których są cenne.

Przykładowa reguła automatyzacji

Reguła automatyzacji, która działa u nas w firmie.
Workflow rozpoczyna się badając zdarzenie, że przypisano tag do kontaktu,  w tym przypadku badamy czy człowiek zapisał się na webinar, następnie sprawdzamy czy subskrybował wcześniej naszego bloga to koniec nic więcej nie robimy, bo taka osoba nas zna i naszą firmę. Jeżeli nie to sprawdzamy czy kontakt ma scoring 100 czyli dużo ogląda na naszej stronie, bo jak dużo oglądał naszej stronie to również kończymy, po co go męczyć skoro już oglądał naszą stronę subskrybuje podcasty, ale jeśli tylko zasubskrybował webinar to dodajemy mu taga nurturing, czekamy chwilę i wysyłamy mu maila o naszym podcaście informując, że jeśli interesował się webinarem to podcast również może go zainteresować.  Następnie czekamy kilka dni, i wysyłamy maila pytając jak przygoda z podcastem, który odcinek jest dla niego najciekawszy i znowu czekamy.
Sprawdzamy kolejny warunek: czy kupił u nas jakieś szkolenia – jeśli nie to wysyłamy mu informację o szkoleniu Machina B2B, które uczy i pomaga ułożyć sprzedaż, marketing i pozyskiwanie klientów prospectingowo więc wysyłamy klientowi, że być może to szkolenie go zainteresuje.
Następnie czekamy czy skorzystał z naszej bezpłatnej konsultacji – jeśli tak, to kończymy. Jeśli nie to wysyłamy maila, że jeśli ma problem z wdrożeniem jakiejś wiedzy ze szkolenia to chętnie mu pomożemy w czasie tej bezpłatnej konsultacji.


Ta reguła w całości trwa około 6 tygodni czasami trochę dłużej i teraz za każdym razem sprawdzamy czy nie wyślemy klientowi informacji bez sensu, i za każdy razem sprawdzamy aby ten maila był napisany z szacunkiem, żeby zawierał  to co naszym zdaniem mamy najlepszego i co rzeczywiście może mu się przydać to takie poczucie w którym pan Marek na koniec z marką, że dostawał to co powinien, wtedy kiedy powinien to wszystko było napisane z szacunkiem i on naprawdę tego potrzebował. 

Ale teraz jeżeli sobie wyobrazicie, bo tam było chyba 7 maili, ile by to kosztowało gdybym miał to zrobić ręcznie ciężko mi sobie wyobrazić jaka by to była kwota.
A jeszcze trudniej wyobrazić sobie takie działania jeśli na nasz webinar zapisało by się 1500 osób, to jest to absolutnie nie do zrobienia. Jeżeli zapisze się 1500 zł to nasze reguła automatyzacji potraktuje każdą z tych osób indywidualnie. Jeżeli czytał, oglądał, nie męczymy, jeśli kupił to szkolenia to nie wysłamy informacji o szkoleniach, jeżeli zamówił u nas konsultacje  to po co mu mówić że można zamówić konsultacje. Jeśli słucha podcastu to po co mu wysyłać, że ma słuchać ź podcastu. Tego typu  reguły automatyzacji w marketingu B2B śmiem twierdzić , że działają nawet lepiej niż w e-commerce, dlatego że pan Marek W B2B nie kupuje sukienki za 200 zł bo marketing automation mu przypomniało że mam w koszyku. Tylko może być klientem w B2B który na przestrzeni kilku lat  wyda, 100 000 zł, 2 miliony, 80 milionów w zależności od tego jak duży jest to biznes. Więc czasami okazuje się że zrobienie dobrej strony internetowej, tworzenie wartościowych treści i nie wdrożenie tam marketing automation jest jednym z największych obszarów tracenia pieniędzy jaki może być. Teraz sobie pomyślicie, że marketing automation to droga zabawa i niestety nie macie racji. Systemy marketing automation mogą kosztować zarówno 300 zł jak i 5000 zł miesięcznie w zależności od rozmiaru waszej bazy, czasem oczywiście więcej  a wdrożenie wcale nie jest bardzo skomplikowane i bardzo pomaga w marketingu. Jeśli macie pomysł na wykorzystanie marketing automation w swojej firmie ale nie jesteście pewni zachęcamy do skorzystania z bezpłatnej konsultacji gdzie możemy omówić wasz pomysł.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Skonsultuj
kampanię

Szukasz pomysłu na kampanię marketingową w Twojej firmie? Chcesz pozyskać jakościowe leady B2B?

W czasie krótkiej, bezpłatnej konsultacji, porozmawiamy o dotychczasowych działaniach marketingowych i omówimy rozwiązania, które mogą przynieść rezultaty w Twojej firmie. Jeżeli dojdziesz do wniosku, że mają sens, pomożemy Ci w ich wdrożeniu.

konsultacja